• Soeverein Jonathan maakt het maar minimaal af

Speelronde 1: Jonathan 1 - DEV Doorn 1

Zaterdag 22 september, de 1e competitiewedstrijd voor het vlaggenschip van Jonathan, wordt bestuurd door de kersverse coach Rob Zomer. Een coach met de nodige lauwerkransen om de nek in hoog geplaatste competities maar inmiddels toch ook de leading man bij vv Jonathan.

De bekercompetitie was in die zin succesvol dat eenvoudig de 2e ronde werd bereikt. Weliswaar tegenstanders op het 4e klasse niveau maar toch de wedstrijden moeten wel worden gewonnen. Jonathan stroomde door met twee overwinningen en een gelijkspel tegen de bijna gelijkwaardige opponent SV Baarn.

Dit alles in de voorbereiding op de start van de competitie in de 3e klasse D.  De competitie die vandaag de aftrap kende en wel met een thuiswedstrijd tegen De Elf Vrienden (DEV) uit Doorn. Een bekende tegenstander van de groenwitte formatie. Vorig seizoen vertoefde DEV in een ander  district maar dit seizoen weer in het vertrouwde West I.

Voor de supporters was het vandaag in de ogen wrijven. Want wie herkenden zij nog wel en wie niet. Van het basiselftal van vorige seizoen waren er nog slechts twee  man over. Bart Rijnja en Matthijs Visser waren welgeteld de twee groenwitten van het vorig seizoen die nog deel uitmaakten van de basiself.

Vanaf het beginsignaal van scheidsrechter Haringsma uit Amersfoort was het Jonathan de bovenliggende ploeg die de wedstrijd dicteerde. Er was jammer genoeg een mankement namelijk het ontbreken van doelpogingen die de Doornse defensie het zweet op het achterlijf deed toveren.

De boomlange keeper van DEV heerste dus in zijn doelgebied en wee degene die daar andere gedachten over had. Toch was het Jonathan dat niet veel tijd voor rust de ban brak. Een hoge bal werd door Jesse Bertens doorgekopt in de richting van de Doornse doelman. Die was er net iets later bij dan Wouter Botermans die vervolgens voor de 1-0 voorsprong zorgde.  Doornse protesten van de assistent-scheidsrechter vonden geen genade in de ogen van de deze middag volledig in het zwart gehulde referee.

Na rust een identiek spelbeeld. Jonathan was de bovenliggende ploeg die tot het 16-metergebied DEV de wil oplegde maar de voortzetting naar de uitgespeelde kansen ontbrak helaas. Sterker, alles wat groetwit een warm hart toedroeg, kreeg het op de zenuwen toen scheidsrechter Haringsma aan DEV een indirecte vrije schop op zo'n vijf meter van het Jonathan-doel gaf. Reden: de Jonathan-keeper nam de bal in de handen terwijl dat niet mocht vanwege een terugspeelbal. Dit kwam Jonathan te boven want de vrije trap belandde uiteindelijk in niemandsland.

Uiteindelijk bleven de punten achter 't Slot. Een soeverein Jonathan maar een hogere score zou zeker op zijn plaats zijn geweest.

Komende zaterdag de uitwedstrijd in Rhenen tegen Candia'66. Aanvang van deze wedstrijd is om 14.30 uur. Gespeeld wordt op het sportpark van Candia met het navigatieadres Grebbeweg 81 in Rhenen.

Opstelling Jonathan:

Xavier Gyina, Matthijs Visser, Roy Versluis, Bart Rijnja, Tijani Arkhouch (Rogier van der Hout), Jaouhad Amjahid, Alexander Prent, Osmerald Hima, Jesse Bertens, Darif Labardi, Wouter Botermans (Nigel Siebelink)

Assistent-scheidsrechter: Jeroen van Duijvenbode

Verslaggever: Ies Visser