• Recreanten voetbal

Jonathan biedt ruimte aan recreantenvoetbal. Er zijn verschillende type recreanten bij onze vereniging die echter een belangrijke overeenkomst hebben: ze spelen niet in een reguliere wekelijkse  competitie namens Jonathan.  Tevens vinden ze een heel  veld te groot, dus meestal wordt er op een half of kwart veld gespeeld en op een stabiele ondergrond van kunstgras, omdat de over het algemeen wat oudere lijven blessuregevoelig zijn. Slidings en hard of ruw spel zijn bij de recreanten niet toegestaan, het draait om plezier!

De recreanten zijn verdeeld over drie verschillende sessies, ieder met een eigen insteek en eigen doelgroep. Twee daarvan vinden doordeweeks 's avonds plaats en de derde op zaterdagmiddag na het wedstrijdprogramma. De dagen en aanvangstijden worden aan het begin van ieder seizoen vastgesteld en gecommuniceerd via de coördinator recreanten voetbal.

Eén doordeweeks groep speelt voetbal zoals we dat kennen bij de senioren, full-impact en hierbij zijn spelers welkom vanaf 18+. De andere doordeweekse groep bevindt zich helemaal aan de andere kant van het spectrum en speelt no-impact voetbal, deze groep staat ook wel bekend als de 60+ voetballers, hoewel leeftijd niet alles bepalend is maar meer de intensiteit waarmee gespeeld wordt.

Tot slot kent Jonathan sinds 2011 ook op zaterdagmiddag recreantenvoetbal. Wanneer de competitiewedstrijden zijn beëindigd neemt een trouwe groep recreanten bezit van een kunstgrasveld voor haar onderlinge partijtjes. Deze groep speelt low-impact voetbal en de leeftijd van deze recreanten varieert van grofweg 35 tot 60 jaar. De opkomst varieert van twintig tot dertig deelnemers. Het merendeel van de deelnemers is ook van de partij tijdens de derde helft in de kantine, want sociale contacten zijn belangrijk. Zodoende wordt er een paar keer per jaar ook een klein feestje of andere activiteit georganiseerd. De groep bestaat voor een groot deel uit vaders van jeugdleden en leiders van jeugdteams. Zij hebben hun kroost eerder die dag zien spelen en binden aan het einde van de voetbaldag ook zelf de kicksen onder. Kom gerust eens kijken bij veld-2 voor ouderwets mooie doelpunten ;-)

Gedurende het seizoen wordt er door teams van de recreanten deelgenomen aan diverse 45+ toernooien (7 tegen 7) en een enkel 35+ toernooi. Op die momenten blijkt dat onze recreanten superfit zijn, want de prijzenkast is in de loop der jaren flink gevuld. Sinds 2019 wordt er door de meest fanatieke recreanten ook meegedaan aan de KNVB 45+ competitie op vrijdagavond.

Belangstelling voor recreantenvoetbal bij Jonathan? Aanvullende informatie wenselijk? Neem dan contact op met de coördinator recreanten voetbal: recreanten@vvjonathan.nl