• VR1 doet uitstekende zaken in 3e periode met winst op HMS (4-1)

Woensdag 10 mei voor Jonathan Vr1 eindelijk weer een wedstrijd na 2,5 week droog te hebben gestaan. Tegenstander was het Utrechtse HMS, Houdt Moedig Stand voluit geschreven, of "je maintiendrai" zoals de Fransen zo mooi kunnen zeggen. De wedstrijd is een zeer belangrijke voor de 3e periode omdat Jonathan en HMS daarin de ploegen zijn metde minste verliespunten.

Vanwege examens miste Jonathan Vrouwen 1 vandaag Jasmijn en Renske. Met Rosanne, Carien en Soumaya was er echter prima vervanging beschikbaar.

Om precies één over half acht was het bondsscheidsrechter Rotscheid die floot voor het beginsignaal. De eerste 10 minuten was HMS erg scherp. De ploeg anticipeerde uitstekend en was steeds net wat eerder bij de bal dan de dames van Jonathan. Tot grote kansen leidde dit echter niet.

Na een minuut of 10 begon het spelbeeld echter wat te kantelen. Jonathan begon alerter te worden en HMS kon de enorme druk van de beginminuten niet meer volhouden. De eerste grote kans voor de wedstrijd was van Lisa, die goed doorging en alleen op de keeper afkwam, maar haar schot was niet zuiver genoeg om de keeper van HMS in problemen te brengen.

Een fase brak aan waarbij Jonathan vooral gevaarlijk werd. Veel kansen opkansen, maar vaak was het een HMS verdedigster die de doelpoging wist te blokken, of Jonathan was net te slordig in de eind pass. Elich schiet een vrije trap van minimaal 35 meter uitstekend in, maar de redding van de HMS keepster is van vergelijkbaar niveau. Een aantal corners van Jonathan stichten ook gevaar voor het doel van HMS maar tot doelpunten leidt dat niet.

In de 35e minuut een vrije trap van HMS die met een boog net over Anna in het doel verdwijnt. Mogelijk wat geholpen door de laagstaande zon een doelpunt dat wat uit het niets valt en eerlijk gezegd toch ook wat tegen de verhouding in. Jonathan zal er mee moeten dealen.

Het siert de ploeg dat het in de rust niet tevreden is over het spel. Maar toch zijn er genoeg pluspunten aan te wijzen. Vooral het tweede gedeelte van de eerste helft wist Jonathan uitstekend onder de druk van HMS uit te voetballen, hetgeen voldoende perspectief biedt om de 0-1 achterstand de tweede helft om te buigen. En dat blijkt ook zeker het geval.

Al vrij snel na rust een vrije trap voor Jonathan, toegekend door de prima leidende scheidsrechter Rotscheid, die veelvuldig de voordeelregel toepast wat de attractiviteit van de wedstrijd ten goede komt. Madelief neemt de vrije trap en schiet deze uitstekend binnen, een goal dieenigszins vergelijkbaar is met het doelpunt van HMS uit de eerste helft. Jonathan staat op gelijke hoogte en gaat op jacht naar meer.

De vermoeidheid bij HMS begint zijn tol te eisen en Jonathan krijgt steeds meer ruimte om te voetballen. Na circa 20 minuten behoudt Danique het overzicht met een breedteballetje op Akke. Akke weet zich vrij te spelen en wederom van afstand de bal over de HMS keepster te buigen: een 2-1 voorsprong voor Jonathan.

Nog geen twee minuten later een uitstekende actie van de ingevallen Soumaya over de linkerkant. Tot ieders verrassing weet ze de bal in de korte hoek binnen te schieten; 3-1 voor Jonathan en gezien het wedstrijdbeeld lijkt de wedstrijd beslist. Maar dat weerhoudt Soumaya er niet van om na een goede voorbereidende actie van Lisa, goed door te zetten en de 4-1 binnen te schieten.

Een uitstekend resultaat van Jonathan Vr1 dat nu (eerdere periode winnaars niet meegerekend) aan kop gaat in de 3e periode. Het zou een geweldigprestatie zijn van het team om na de promotie naar de 3e klasse, gelijk mee te mogen doen in de nacompetitie voor promotie. Het behalen van de nacompetitie is daarmee een mooie team doelstelling geworden voor de rest van de competitie.